Ben je weg bij KPN?

Deze vraag wordt me vaak gesteld. En het antwoord is: “Ja”. Ik had het al een keertje in een update op Linkedin gemeld, maar dat verdwijnt binnen de kortste keren achter de social-media-horizon. Hoog tijd voor deze blog.

Waarom ben je weg bij KPN?

Er zijn tijden van komen en er zijn tijden van gaan. Na 3 prachtige jaren bij KPN als customer experience manager gewerkt te hebben, lonkte het avontuur. Ik wilde meer bedrijven helpen op customer experience gebied en mijn sprekers carrière groots aanpakken. Ik geloof heilig in de uitspraak.: “Als je een deur dicht doet, gaat een andere open”. Mijn nieuwsgierigheid dwong me om te ervaren, welke deur dat zou zijn.

Wat heb je geleerd bij KPN?

Dat klantgericht worden, heel hard werken is. Met vallen en opstaan hebben we met het Customer Excellence team elke dag klantfocus aangebracht. Door goed te luisteren naar klanten, te werken met de KPN klantformule, te verbeteren door customer journey mappen en medewerkers tot ambassadeurs te bewegen. NPS ging van -12 naar +2, wat ben ik daar nog trots op. Dat bereikten we in samenwerking met alle collega’s van de business units. Managers, call center- en winkel medewerkers, monteurs, collega’s van online, products, marketing, HR, sales, processen; eigenlijk iedereen want daar gaat het bij customer experience om. Gezamenlijk elke dag werken aan klantfocus!

Wat doe je nu?

Ik ben entrepreneur in customer experience management. De expert die het klappen van de zweep kent bij het centraal stellen van de klant. Mijn klantbelofte is: “making customer experience work!”. Want ik zie dat er nog te veel GEPRAAT wordt over de klantgerichtheid, waar in mijn optiek GEWERKT moet worden. Daar maak ik het verschil. Ik maak dit nu al waar bij een paar opdrachtgevers. Maar in alle eerlijkheid ben ik ook nog druk bezig als startende ondernemer. Het design van mijn huisstijl is gelukkig klaar, de contouren van mijn website krijgen vorm, mijn administratie staat. Maar er moet nog veel geschreven worden, foto’s gemaakt, een youtube kanaal opgezet. Er is genoeg te doen….

Wat doe je als customer experience entrepreneur?

Mijn propositie bestaat uit 3 stromen:

Trusted Advisor: Wil je wel eens weten hoe klantgericht jouw bedrijf is? Wil je starten met customer journey mappen? Wil je tijdelijk een groot klantproject bestuurd hebben? Wil je een customer experience strategie opstellen? Voorbeelden waarvoor je mij kan inhuren. Ik maak heel helder wat het probleem is, waar de kansen liggen en wat er moet gebeuren om het op te lossen. Simpel, eerlijk en dan aan het werk.

Coach voor customer experience managers: Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden. Verantwoordelijk zijn voor customer experience management. Iedereen is het met je eens dat de klant op 1 staat, maar ondertussen ziet het er in de praktijk toch anders uit. Wie houdt je scherp? Wie zorgt ervoor dat je resultaten blijft halen? Wij helpt je met customer experience methodieken en laat je groeien als leider? Ik heb twee abonnementsvormen, waarbij ik leiders in klantgerichtheid coach. Ze behalen hierdoor beter hun resultaten, leren door reflectie en staan steviger in hun schoenen in het corporate speelveld.

Spreker: Wat vind ik het gaaf om op een podium te staan en daar mijn klant enthousiasme over te brengen. Mijn kennis te delen en het eerlijke verhaal over customer experience management te vertellen. Van strategie tot het in de praktijk brengen. De afgelopen maanden heb ik verschillende podia gezien. Van een klanten avond bij een accountant waar ik een zaal vol ondernemers inspireerde hoe ze het verschil naar de klant konden maken. Tot keynote spreker in de jaarbeurs, waarbij ik het publiek aan het denken zetten “over de liefde voor de klant”. Als één van de weinige vrouwelijke sprekers in klantgerichtheid, enthousiasmeer en zet ik mijn publiek aan tot actie.

Aan mijn website wordt hard gewerkt. Daar kan je straks veel beter lezen en beleven wat ik als customer experience professional kan betekenen. Ook heb ik plannen te over. Maar die houd ik natuurlijk nog even geheim :-).

Hoe is het als je een deur dicht doet?

Eigenlijk heel spannend en toch ook niet. Innerlijk weet ik dat dit de juiste weg is. Want die ene deur van KPN ging dicht en een andere deur ging heel duidelijk open. Die van ondernemerschap. Ik beleef het als een avontuurlijke reis. Ik ontmoet reisgenoten, doe een hapje en een drankje, werk hard, krijg inspiratie en ga ook echt op reis. In juni heb ik twee spreek opdrachten in het buitenland en volgende week ben ik drie dagen in Londen voor acquisitie en netwerkgesprekken. Leven is het meervoud van lef. Ik ben daar het levende bewijs van.