Blub: logeren, niet overnachten

Bij het boeken van het uiteindelijk gekozen hotel in Maastricht, kreeg ik van de foto’s op Booking.com direct een vrolijk gevoel. Dat eerste sentiment van ‘Ja, daar wil ik slapen’ is voor mij wel een cruciale, of het nu een overnachting voor werk of privé is. Alleen al de plaatjes zetten de positieve toon, en de reviews van andere gasten (of zal ik logés zeggen, maar daarover straks meer) waren ook al laaiend enthousiast. Het hotel in kwestie scoort een 8,4 en klanten roemen het ontbijt, de schone kamers en het gratis kopje welkomstsoep. Al verder lezend in de reviews kwam ik ook het ‘Slaapmutsje’ tegen. Dit maakte me – helemaal als customer experience professional – erg nieuwsgierig . Wat doen ze daar zo slim?

Bij een korte verkenning op de eigen website van het hotel, kwam ik deze zin tegen: ‘Bij ons kom je logeren, niet overnachten’. Daar viel voor mij het kwartje: dat is het onderscheidend vermogen van dit logement. Niet een 13-in-een-dozijn hotel, maar een hotel met eigen identiteit. Ze hebben dan ook geen hotelkamers, maar logeerkamers. ‘Bij ons wordt de gastvrijheid zo echt als thuis of bij vrienden. Je krijgt 4 sterren en je betaalt voor 3 sterren. De vierde ster is gratis, met complimenten van de zaak.’ Gaaf hè?! Dat is toch wat je wil als klant? Tenminste, als je de klant in hun doelgroep bent, en toevallig ben ik dat. Dus, ik boekte dit hotel en verheugde me op mijn verblijf.

Bij de aankomst in de hotellobby, die hier niet lobby maar woonkamer heet, voelde ik me ook meteen thuis. Mooie banken en stoelen, maar weer net niet te chique. Veel hout, bloemen en vriendelijke receptionistes, en natuurlijk dat kopje welkomstsoep: mosterdsoep vanavond. Om 21 uur mochten we ook het slaapmutsje nemen, laten we het een ‘slok van het huis’ noemen. Ik werd er vrolijk van. Ik liep een rondje door de woonkamer en mijn oog viel op een aquarium vol goudvissen. Daarop een bordje met de tekst ‘Een vis als logé op je kamer? Dat kan! Voor € 3,50 krijg je gezelschap van onze goudvis.’ Mijn glimlach werd groter en groter. Wat ontzettend slim van dit hotel. Ze hebben het logéconcept omgezet naar een cross-sell-kans. En dan ook nog één die mij een goed gevoel geeft.

Een moment in mijn klantreis, om niet snel te vergeten. Dank lieve Blub, het was een onvergetelijke logeerpartij. Ik kom snel weer!

 

Dit blog werd geschreven voor CustomerFirst en gepubliceerd op 25 april 2018

Geen blog meer missen? Schrijf je in voor mijn maandelijkse CX Greetz!