Zelf de slingers ophangen?

Kijk eens goed om je heen. Wat zie jij als je op je werkplek zit? En als je daar nu niet zit, sluit dan je ogen en visualiseer je werkplek.

Wat zie je? Zie je wat ik de afgelopen jaren steeds meer zie? Inderdaad, die hele saaie kantoren en kantoortuinen. Misschien staat er ergens een verdwaalde pooltafel, of zijn er bureaus die je tot sta bureau kunt omtoveren. Staan er planten op jouw kantoor? In mijn optiek zijn dat toch essentiële elementen in een kantoortuin. Of was dat net even te duur qua onderhoud? Is het er gezellig, of toch steriel? Steriel zoals ik veel kantoren tegenwoordig zie: kantoorcrematoriumstijl.

Begin deze eeuw gingen vele organisaties over op het ‘Het Nieuwe Werken’. Doordat thuiswerken opkwam, waren bureaus op maandag, woensdag en vrijdag leeg. Dat betekende dat er met 0,7 persoonsbezetting per werkplek, een overcapaciteit aan bureaus was. Dus downsizen maar. Met floorplans, werkvlekken, overlegzones, en wat nog meer. Geen persoonlijke dingen meer op bureaus. Geen foto’s, awards, diploma’s, gekke bekers, magneten, slingers (brandgevaarlijk!) of andere kleurrijke memorabilia op of rondom je bureau. Nee, vanaf nu een kluisje waar je je werkspullen in kan doen. Zoek maar een plekje uit op de werkvloer. Iedere dag opnieuw.

Waar het in de praktijk op neerkomt is dat jij en ik gewoontedieren zijn. Dus zoeken we toch steeds weer hetzelfde bureau uit. Met heel veel gedoe tot gevolg. Wie heeft mijn bureaustoel? En wie heeft er aan mijn stoelinstellingen gezeten?

Bij Zappos gaat dit allemaal niet op. Bij mijn recente bezoek aan het hoofdkantoor in Las Vegas waande ik me in de Efteling. Echt volledig over de top en totaal on-Nederlands, maar wél vrolijk. Elke medewerker heeft een eigen bureau en mag dat naar eigen inzicht decoreren. Waar collega’s overigens graag een handje bij helpen. Ben je fan van Superman? Dan zie ik dat terug op of rondom jouw bureau, in de vorm van poppen, posters, buttons en misschien zelfs ballonnen.

Op de werkvloer van Zappos kwam ik ogen tekort. Ieder bureau had een naambord, of serie naamborden, in de vorm van een Amerikaans kentekenplaat. Bij elk jubileum – om de vijf jaar – krijgen werknemers een nieuwe kleur, dus het zijn echte statussymbolen. Al moet je ze soms wel zoeken tussen alle planten, slingers, ballonnen, apen (de knuffelvariant natuurlijk), complimenten, tweets en Instagramposts van klanten en de tig foto’s van teams die pret maken.

Zou dit in Nederland werken? Ik weet het niet. Maar vrolijk is het wel en dat zet mij aan het denken. Blije medewerkers presteren immers beter en zijn fijnere gesprekspartners voor hun klanten. Misschien vandaag toch maar een slingertje ophangen?

 

Dit blog werd geschreven voor CustomerFirst en gepubliceerd op 13 maart 2019

Geen blog meer missen? Schrijf je in voor mijn maandelijkse CX Greetz!