Groepsticket

Ik word 50 dit jaar. Dan komt de vraag. Hoe wil je dit vieren? Ik loop dit jaar 1000 kilometer naar Rome en vier dat op 17 mei op het Sint-Pietersplein met mijn man. Maar er zat ook een stemmetje in mijn hoofd, dat ik dit heel graag met mijn vriendinnen wil vieren. Eens echt iets heel geks. Extravagants. Dus… Ik heb al mijn vriendinnen, mijn dochter en moeder uitgenodigd voor een weekend Italië. Ik heb een geweldig mooie villa boven Verona gehuurd en ook lekker eten, drinken en een fietstocht door de glooiende heuvels geregeld.

Nu wilde ik geen reisbureau zijn, dus vroeg ik aan alle dames om zelf het ticket te betalen (en regelen). Alleen bleek al snel dat de prijzen nogal verschilden. De ene vriendin kreeg 221 euro te zien en de andere 271. Om geen scheve gezichten te krijgen, bood ik aan om een groepsticket te regelen.

Dus ik op zaterdagochtend naar de website en daar ging ik door een aantal velden heen. Waar wil je heen, hoe laat, met hoeveel personen, etcetera etcetera. Toen ik na het laatste veld op ‘Enter’ drukte, werd me beloofd dat ik binnen een dag een offerte zou krijgen.

Je voelt het al aan. Ik kreeg niks. En ik voelde de angst, dat door vertraging op deze lijn, de tickets alleen maar duurder zouden worden. Dus ik ging bellen, maar ik kwam er niet door. Dus afwachten maar.

Na vier dagen kwam de offerte. En wat voor een offerte. Vier keuzes, terwijl ik heel duidelijk aangegeven had wat ik wilde. 13 tickets en op hele concrete tijden naar en van Bologna. Binnen 10 minuten reageerde ik terug met wat ik wilde en toen kreeg ik een soort van contract.

Eentje waarvoor je echt op de Ticketacademie moet hebben gezeten. Ik vermoed ook dat dit nog uit een AS400 systeem komt, als ik naar het lettertype kijk. Maar goed. Vooral veel aandacht voor de annuleringsvoorwaarden, voorwaarden en data. Alles in tekst. Vier pagina’s vol.

Ook staat er wanneer ik een passagierslijst moet aanleveren. Nu is dat fijn, die duidelijkheid. Maar wat moet er in een passagierslijst staan? Alleen namen, of ook geboortedata? Of ook identiteitsbewijs nummers? Ik heb online gezocht naar wat er in deze lijst moet staan, maar dit is niet te vinden. Wat een onduidelijkheid…  Vooral omdat het zo afwijkt van hoe ik een individueel ticket boek. Gewoon, lekker online, heel duidelijk en wat blijkt. Ook nog voor een veel beter tarief.

Bij het akkoord gaan, loop ik tegen een tegenstrijdigheid aan. In het contract staat dat ik deze moet tekenen en e-mailen. Maar in de begeleidende e-mail staat, dat de betaling de reservering bevestigt. Dus dat mailen niet hoeft. Ach, voor de zekerheid teken, scan en bevestig ik. Better safe than sorry. En dan ga ik de eerste betaling doen. Ik moet bij de betaling “Tigre” plus het contractnummer vermelden. Maar moet ik daar nu wel of niet de ‘A’ toevoegen die in de brief staat? Of ook het ‘1/1’ dat er achter staat. O help. Ik heb betaald en op hoop van zegen dat dit goed gaat.

Dus tja, ik snap de toegevoegde waarde van deze groepsboekingsoptie niet. Misschien als je een evenementenbureau bent en zelf dit soort software hebt. Maar ik voel me als individu echt verloren. Ik heb straks 13 tickets, maar ben afhankelijk van een e-mailadres, waarvan je maar moet hopen dat ze reageren. En een afdeling die ik tot nu toe telefonisch nog niet bereikt heb.

Gelukkig is het KLM en vertrouw ik erop, dat dit allemaal goed komt. Het is toch de grote blauwe vogel. Wat me doet denken aan de slogan van die andere organisatie die ik met blauw associeer. Leuker kunnen we het niet maken, welk makkelijker. Nou, daar zouden ze hier ook eens naar moeten kijken!

Uit dit blog heb ik een aantal CX-lessen gedestilleerd. Nieuwsgierig? Lees ze hier!

 

*****

Nienke Bloem is often called the Customer Experience speaker in the blue dress. 

She’s a global CX thought leader, educator and a global keynote speaker who inspires audiences with best practices and proven methodologies. She leads a speaking practice, a CX game company and a training business; she breathes Customer Experiences and is author of two CX books.

Her two-day Customer Experience Masterclass is known as the best program to prepare for your CCXP and she is the go-to person voor CX leaders who want to advance their leadership and bring direct results from their Customer Experience transformation programs. Since 2020, she hosts a CX Leadership Masterminds program and helps leaders spice up their leadership and deliver an engaging CX Story including a solid CX Strategy. Besides, she is a modern-day pilgrim and found the parallel with leading customer centric transformations. 

With her over 20 years corporate experience, she speaks the business language. Her keynotes and education programs in Customer Experience are inspiring and hands-on. She is one of the few Recognized Training Partners of the CXPA and it is her mission to Make Customer Experience Work and help you deliver business results.